Industria Galopului

Industria Galopului este cea mai veche industrie sportivă și una dintre cele mai vechi și mai mari industrii (în general). Față de alte industrii, industria noastră are suflet; și ce suflet! Sufletul este calul Pursânge (Englez), o creație a oamenilor, iar prioritatea noastră este și trebuie să fie mereu bunăstarea Sa. Apoi, accentul se pune pe integritatea a tot ceea ce este legat de Galop. Cele mai importante lucruri care definesc Industria Galopului sunt: bunăstarea calului, pasiunea și integritatea.

Industria Galopului reprezintă un stil de viață, printre cele mai vechi și mai frumoase! Doar pe Hipodrom mai vezi peste 150000 de spectatori într-o singură zi, 99% dintre ei fiind atrași de farmecul a tot ceea ce înseamnă cursele de galop.

Cursele de galop, pe scurt Galopul, se află printre cele mai urmărite sporturi din lume. În România, au fost vremuri când Galopul era cel mai urmărit sport, iar Derby-ul Român era (de departe) cel mai așteptat și urmărit eveniment sportiv, fiind prezenți aprox. 25000 de turfiști pe regretatul Hipodrom Băneasa. Sunt mai multe lucruri care mă fac să cred că Galopul va ‘renaște’ la noi: aproape c-am scăpat de comunism…, pasiunea, istoria, faptul că românul este parior, faptul că românul are o legătură aparte cu calul încă din cele mai vechi timpuri și mai este acel lucru Divin care face ca lucrurile să se așeze la locul lor și la timpul lor!

În ziua Derby-ului Român

Omul și Calul

Calul este o capodoperă a naturii și a fost creat să alerge și să fie al doilea cel mai bun prieten al omului. Este în natura calului să alerge, iar în natura noastră este să-l iubim și să-l îngrijim corespunzător.

Calul este o ființă docilă, inteligentă și elegantă, iar de-a lungul timpului a devenit unul dintre cele mai iubite animale. Folosit în războaie, muncit în agricultură, utilizat pentru transport, iar mai nou exploatat pentru competiții sportive, agrement și terapie, calul a străbătut și de multe ori chiar a scris istoria alături de om. Iar omul a preluat sub controlul său creșterea, alimentația, reproducția și ameliorarea cabalinelor, asigurând astfel cele mai bune condiții în existența și perpetuarea speciei; rasa Pursânge Englez fiind cel mai bun exemplu!

Despre Galop

Când spun Galop, mă refer la cursele de galop (plat), adică alergare/fugă, care este prima și cea mai importantă CALitate a unui CAL. Adică, mersul cel mai rapid al calului, care constă într-o succesiune de salturi, separate prin momente de suspensie totală (plutire în aer).

‘Călărind un Pursânge este ca și cum ai zbura fără aripi’

Acest galop al calului poate ajunge, deși foarte rar, chiar și la viteze de aprox. 80 de km/h.

ENABLE ‘zburând’ pe pista Hipodromului Longchamp

O cursă de galop reprezintă o întrecere de cai, în cadrul căreia doi sau mai mulți cai, încălecați de către călăreți numiți jochei și în anumite condiții, parcurg la galop o distanță prestabilită pe un hipodrom. Deci, o cursă de galop reprezintă o întrecere (oficială/legală) între minim doi cai pe un hipodrom. Da, o cursă de galop, deși este mai puțin obișnuit, poate să fie și doar între doi cai.

Cursele de galop au fost cele dintâi întreceri între cai și sunt în continuare cele mai spectaculoase întreceri între cai, deoarece caii care aleargă pe hipodrom sunt cai speciali și adrenalina curselor este de neegalat. La cursele mari, precum Arcul de Triumf, The Derby, Kentucky Derby, Breeder’s Cup…etc, sunt zeci de mii de spectatori care vin în ziua respectivă. Au fost și peste 150000 de oameni care au venit într-o singură zi pe un hipodrom. Sunt cifre aproape imposibil de egalat!

Sosirea în Premiul Arcul de Triumf de la Hipodromul Longchamp
Sosirea într-o cursă la Royal Ascot

De la Pursângele Englez a plecat totul

După cum am spus și la începutul articolului, Industria Galopului este cea mai veche industrie sportivă și una dintre cele mai mari industrii din lume! Când spun ‘Industria Galopului’ mă refer la tot ce se leagă de cursele de galop. Industria Galopului se învârte în jurul cailor Pursânge Englez și Pursânge Arab, însă în mod special în jurul Pursângelui Englez (Thoroughbred), că doar de la ‘Thoroughbred’ a plecat totul.

ECLIPSE – https://galop.ro/eclipse-calul-care-a-schimbat-istoria/

Rasa de cai PURSÂNGE (pur-sânge) Englez, după aprox. 350-400 de ani de antrenamente și curse de galop oficiale pe hipodrom și, foarte important, după mai bine de 230 de ani de selecție riguroasă și creștere atentă în rasă curată, a devenit cea mai perfecţionată rasă de cai. Prin urmare, Pursângele Englez este întruchiparea perfectă a atletului ecvin.

FRANKEL
FRANKEL - ,,Cine te-a făcut pe tine, parcă m-a-ntrebat pe mine’’
FRANKEL – ,,Cine te-a făcut pe tine, parcă m-a-ntrebat pe mine’’

Încă de acum sute de ani, cât și în zilele noastre, cel mai rapid cal de pe hipodrom s-a dovedit a fi Pursângele Englez. De exemplu:

– SECRETARIAT a alergat (pe ‘dirt’/nisip) distanța de 2400m în 2:24;

– STONE OF FOLCA a alergat (pe iarbă/‘turf’) distanța de 1000m în 53.69s;

– ALMOND EYE a alergat (pe ‘turf’) distanța clasică de Derby-2400m în 2:20.6; impresionant! Deși au fost mai multe tentative de a crea o rasă mai rapidă, nu au reușit. Prin urmare, niciun cal nu se compară cu Pursângele Englez.

PURSÂNGE (pur-sânge) ENGLEZ

Mai multe detalii despre Pursângele Englez puteți afla din următorul articol: https://galop.ro/pursangele-englez-https-galop-ro-pursangele-englez-cea-mai-perfectionata-rasa-de-cai/

O industrie de peste 402 miliarde de dolari

Din punct de vedere economic, în jurul Pursângelui Englez se învârt cei mai mulți bani, iar prima parte care îmi vine în minte este reproducția și tot ce ține de herghelie. Partea de reproducție este o parte fundamentală și foarte mare. Și nu o să dau exemplele unor armăsari reproducători consacrați, precum GALILEO(🖤), FRANKEL sau DUBAWI, ci a unui ‘începător’; a unui armăsar de mare valoare pe hipodrom, cu rezultate dintre cele mai bune în curse, care anul acesta a montat pentru prima dată. Este vorba de FLIGHTLINE.

FLIGHTLINE în 2022

FLIGHTLINE a montat 150 de iepe, din care au fost confirmate gestante numai puțin de 140. Impresionant! Iar fiecare montă a costat 200.000$. Faceți dvs. calculele. Acest cal este evaluat la aprox. 190-200 milioane de dolari.

Partea de Reproducție și implicit tot ce este legat de Herghelie, încă de acum 250-300 de ani, reprezintă o parte fundamentală a Industriei Galopului (iepe mame, mânji, tineret cabalin, armăsari reproducători).

FLIGHTLINE în 2023, primul an ca armăsar de reproducție

Ca idee, cea mai scumpă montă în 2023 a fost a lui DUBAWI (350.000£).

Iar cea mai scumpă montă din istorie i-a aparținut legendarului GALILEO, aprox. 650000€.

După partea de reproducție, urmează gestația și parturiția (fătarea). Anual, în lume se nasc zeci de mii de mânji Pursânge Englez, în cifre însemnând sute de milioane de euro. Cele mai mari de vânzări de mânji sunt în America, Irlanda și Marea Britanie. În Europa, Irlanda produce cei mai mulți mânji, peste 9000 de mânji anual.

O altă parte importantă a Industriei Galopului este partea de vânzări, care se ridică la sute de milioane de euro numai în Europa. Vânzările se pot face public și/sau privat. Licitațiile publice, precum la Tattersalls, Arqana și Goffs, sunt cele mai cunoscute în Europa.

Cel mai scump cal vândut vreodată a fost Fusaichi Pegasus, bineînțeles că era Pursânge Englez. Acesta a fost vândut pentru 70 de milioane de dolari. Iar din câte știu, cel mai scump cal vândut la o licitație publică a fost The Green Monkey, pentru 16 milioane de dolari. Ambele vânzări au avut loc în America.

După partea de vânzări, urmează partea de antrenament și bineînțeles, partea de curse pe hipodrom. Premiile au ajuns la niște sume fabuloase! În momentul de față, cel mai mare fond de premiere a unei curse de galop este de 20 de milioane de dolari, de unde câștigătorul ia jumătate (10 mil.$).

În cursele de pe hipodrom, încă din ce le mai vechi timpuri, pariurile au rolul lor esențial și reprezintă o parte fundamentală a Industriei Galopului. Totul se interconectează și este precum un cerc în jurul calului Pursânge. Este nevoie de cai, pe care să-i crești, să-i antrenezi și apoi să-i testezi pe hipodrom. Totul se face cu pasiune, cu reguli stricte, cu disciplină și cu bună-credință, pentru a putea păstra și perpetua în rasă curată și mai ales, pentru a ameliora. Apoi reproducție, creștere … și ciclul se reia și continuă… de mai bine de 230 de ani.

De asemenea, toate părțile implicate în Industria Galopului nu ar funcționa corespunzător dacă nu ar fi o promovare pe măsură. Tocmai de aceea, promovarea a devenit din ce în ce mai importantă în zilele noastre. După cum ați putut (cât de cât) vedea, Industria Galopului are mai multe părți și toate se leagă între ele.

Ca o roată cu spițe

Metaforic vorbind, Industria Galopului este precum o roată cu mai multe spițe, iar aceste spițe au rolurile lor fundamentale în buna funcționare a acestei industrii de sute de miliarde de euro/dolari.

Aceste spițe, care formează baza industriei în jurul calului, sunt: crescătorii, proprietarii, antrenorii, jocheii, îngrijitorii, organizatorii, handicapeurii, comisarii/arbitrii, veterinarii, inginerii zootehniști, școlile pentru formare și educare, presa, personalul auxiliar de pe hipodrom, potocovarii, tehnicienii, casele de pariuri și pariorii, agenții de vânzări și casele de licitații, promotorii, transportatorii, confecționarii de harnașament, agricultorii și producătorii de furaje, turfiștii și chiar și statul. Fiecare are rolul său, mai mare sau mai mic. Și ca să înțelegeți, cât de cât, o să vă dau exemplul Industriei Galopului din Marea Britanie; poate cea mai complexă din lume, însă nu și cea mai mare!

După cum puteți vedea, este o industrie destul de complexă din care fac parte mai multe părți/categorii. În cazul Marii Britanii, autoritatea care ‘conduce’ Galopul este British Horseracing Authority (BHA), însă nu singură și nu ‘de capul’ ei. BHA este într-o strânsă legătură cu The Jockey Club, apoi, cu Weatherbys, Horseracing Betting Levy Board (HBLB), The Thoroughbred Group, Racecourse Association, Great British Racing…etc.

O singură instituție/entitate nu poate și nici nu trebuie să conducă singură o asemenea industrie. Tocmai de aceea, englezii au înțeles de mult acest lucru și au construit un sistem care funcționează foarte bine de zeci de ani.

Acest sistem reprezintă acel echilibru între privat și stat, în care bunăstarea calului și integritatea industriei sunt puse pe primul loc. Apoi, industria galopului în general are prioritate înaintea fiecărui interes individual! Chiar dacă implicarea statului nu este foarte vizibilă, să știți că există și este bine că există. Sunt reprezentați ai statului în conducerea BHA și HBLB. Este bine de știut că fără legea pariurilor din anii 1960, Industria Galopului din Marea Britanie (cu siguranță) nu ar fi fost ceea ce este în zilele noastre. Și anume, o industrie de peste patru miliarde de lire sterline anual, fiind întrecută doar de industria fotbalului.

G6 și restul…

În lume, deși Industria Galopului a plecat din Europa, trebuie să spunem că, din punct de vedere economic, America, Japonia și Australia au dus totul la alt nivel! De ex., în America, impactul economic este de aprox. 123 de miliarde de dolari. Da, ați citit bine, 123 miliarde $. Ca să înțelegeți cât de mari sunt cifrele din America, vă spun că în Europa cifrele nu sunt mai mari de aprox. 15 miliarde de euro. Este o diferență foarte mare.

Țările care prezintă cele mai mari cifre economice legate de Industria Galopului sunt (G6): America, Japonia, Australia, Marea Britanie, Franța, Irlanda. În frunte cu grupul G6 prezentat mai devreme, Industria Galopului are un impact mondial de peste 402 miliarde de dolari și se estimează că în 2030 poate ajunge chiar la 800 de miliarde; impresionant! Toate aceste cifre impresionante se datorează cailor Pursânge și tututor celor implicați care, în proporție de 99%, sunt ghidați de pasiunea pentru caii Pursânge și pentru cursele de galop.

O altă parte foarte importantă este cea legată de premiile în bani. În acest clasament din 2018, Japonia conducea cu o medie de 53.000$ per cursă, ceea ce înseamnă că Industria Galopului din Japonia este un exemplu de urmat; bravo lor! Actualmente, mediile premiilor au mai crescut cu aprox. 5% și tot Japonia conduce acest clasament.

Deși sumele de bani sunt uriașe, prioritatea numărul unu a rămas aceeași încă de acum sute de ani: bunăstarea calului.

Galopul este o mare și veche familie

Ce nu înțeleg unii, mai ales cei care au vrut să acapareze Galopul din România în nume propriu, este că Galopul aparține tututor și, foarte important, sunt implicate mai multe categorii de oameni. În această industrie uriașă nu sunt implicați doar proprietarii de cai, sau doar organizatorii, sau doar crescători, sau doar …etc.  Cum ar fi să fie implicați numai proprietari de cai?! Nicăieri în lume nu există așa ceva. Sunt implicați mulți oameni din diferite categorii, după cum am arătat mai devreme prin exemplul Industriei din Marea Britanie.

Echipa și ceilalți

Pentru a intra în fascinanta lume a galopului, aveți nevoie de pasiune, de ceva bani…, de răbdare și de o echipă în jurul calului care trebuie să fie unită și profesionistă. De asemenea, cu cât înțelegeți mai bine și mai repede ce înseamnă Industria Galopului, cu atât mai bine! Totul se învârte în jurul calului.

Galopul este cunoscut din istorie ca și ‘sportul regilor’, dar să știți că lucrurile s-au mai schimbat în timp! Totuși, chiar și cu schimbările produse de-a lungul timpului, s-au păstrat lucrurile esențiale, precum pasiunea și bunăstarea calului, noblețea, educația, bunul simț, eleganța și alte lucruri pozitive/constructive. Mai presus de toate, rămânem cu faptul că dragostea pentru caii Pursânge continuă să ghideze 99% din lumea galopului.

Dacă încă nu v-ați hotărât asupra calului, vă spun că aveți două posibilități pentru cursele de galop: Pursângele Englez (Thoroughbred) și Pursângele Arab (Arabian Purebred). Ca să vă faceți o idee mai bună despre cele două rase vă recomand următoarele două articole: PURSÂNGE ENGLEZ/Thoroughbred și

PURSÂNGE ARAB/Arabian Purebred.

Pursânge (pur-sânge) Arab (Arabian Purebred)
Pursânge (Englez) ~ Thoroughbred
Pursânge (pur-sânge) Englez
(Thoroughbred)
Regele Hipodromului

Dar ca să fie clar de la început, Pursângele (pur-sângele) Englez este regele hipodromului. Drept dovadă, performanțele de pe hipodrom care sunt de neegalat pentru altă rasă, iar industria din jurul lui, bazată pe pariuri, este uriașă; fiind întrecută în unele țări doar de fotbal.

Pentru a avea rezultate bune și pe termen lung, trebuie să vă înconjurați de oameni de calitate. Este nevoie de un îngrijitor cu dragoste pentru cai, serios și responsabil, pentru că el își va petrece cel mai mult timp alături de cal.

Apoi este nevoie de un antrenor, de un călăreț de antrenament, de un veterinar, de un potcovar care să știe meserie și ultimul, dar nu cel din urmă, de un jocheu. Mai multe informații folositoare găsiți în acest articol: https://galop.ro/indrumator-de-galop/

Stud Book-ul dă ok-ul și startul

Trebuie să știți că totul funcționează după regulamente bine stabilite și ar fi bine să le respectați. Cei care nu le respectă, mai devreme sau mai târziu, vor dispărea. Sunt reguli în antrenarea cailor, există un regulament clar privind organizarea și desfășurarea curselor pe hipodrom și chiar un regulament al hipodromurilor privind vestimentația și comportamentul. Sunt reguli precise și în achiziționarea, transportul și la final, foarte important, în înregistrarea calului în Stud Book-ul rasei. De asemenea, sunt reguli stricte privind reproducția. La rasa Pursânge Englez nu este permisă însămânțarea artificială și sper să rămână așa pe vecie.

La noi, Stud Book-ul rasei Pursânge Englez (Thoroughbred) este deținut de către Jockey Club Român, iar cel al Pursângelui Arab (Arabian Purebred) încă este la Autoritatea Națională pentru Zootehnie (A.N.Z.). Programul de Ameliorare și Regulamentul Alergărilor stau la baza Stud Book-ului care, la rândul lui, stă la baza Galopului din România. Și cum Stud Book-ul este deținut de Jockey Club Român, legendarul Club este autoritatea care conduce Galopul în România.

Pe lângă Jockey Club, ANZ și Hipodromul Ploiești, veți mai intra în contact cu veterinari (sper cât mai puțin!), cu cei care produc și furnizează hrana cailor și accesoriile necesare (harnașamentul). O să mai intrați în contact cu presa și cu ceilalți proprietari implicați în această lume a galopului greu încercată la noi și, foarte posibil, și cu Herghelia Cislău și Herghelia Mangalia. De la ambele herghelii puteți cumpăra cai pentru cursele de galop. De la Herghelia Cislău se pot achiziționa cai Pursânge Englez, iar de la Herghelia Mangalia cai Pursânge Arab.

Cel mai des veți intra în contact cu echipa dvs., cu locul unde va sta și va fi antrenat calul, cu cei care se ocupă de furaje, cu Hipodromul Ploiești și cu Jockey Club Român. Este o lume aparte!

După cum am spus și mai devreme, Jockey Clubul Român deține și regulamentul curselor de galop, datorită faptului că deține Stud Book-ul, acesta fiind instrumentul care, prin intermediului Programului de Ameliorare, dă ora exactă în Galopul de la noi! Practic, datorită Stud Book-ului, a istoriei, a patrimoniului și a recunoașterii internaționale, Jockey Club Român este singura autoritate care reglementează cursele de galop. Deși în trecut am avut o industrie a Galopului, creată de Jockey Club, astăzi nu mai putem vorbi de așa ceva; cel puțin pentru moment!

Am avut și noi o Industrie a Galopului

Deși cursele de galop au început la noi încă din 1851, abia din 1875 putem spune că a început constant construcția Industriei Galopului. Perioada în care s-au pus bazele Industriei Galopului la noi a fost 1882-1896, urmând ca din 1906 să se treacă la următorul nivel, după inaugurarea noului Hipodrom Băneasa: https://galop.ro/hipodromul-baneasa-bucuresti/

Hipodromul Băneasa (București)

O industrie cu care ne mândream

Perioada interbelică a fost cea mai bună perioadă pentru Industria Galopului din România. Chiar și după venirea celui de-al doilea Război Mondial, cifrele erau impresionante! Datorită Hipodromului Băneasa și a bunei administrări a curselor de galop, în decembrie 1946 bilanțul economic al Jockey Club Român în economia țării era impresionant, era de peste 2.300 de miliarde de lei. O bună parte din acea sumă rămânea în bugetul țării și în cel local al Bucureștiului.

Erau angajați în jurul Bucureștiului în mod direct peste 500 de persoane, iar la Hipodromul Băneasa aprox. 100. În mod indirect este foarte greu de spus, probabil 2500-3000 de oameni!

Zi de antrenament la Hipodromul Băneasa

Respirăm, deci sperăm!

Odată cu dispariția Hipodromului Băneasa ne-am pierdut o parte din identitate și din istorie, iar Industria Galopului a dispărut sub buldozerele comuniste. Putem recâștiga ce-am pierdut doar prin construirea unui nou Hipodrom de Galop la București, sau pe lângă București. Și, împreună, pe noul ,,Hipodrom București’’, să continuăm minunata istorie a curselor de galop începută la Iași în 1851 și să reconstruim Industria Galopului din România; o industrie care va aduce multe beneficii!

Marea Britanie și Franța

Ca și bravii noștri înaintași, consider că și noi trebuie să ne alegem un model sau două și, cu multă implicare și răbdare, să îl adaptăm la noi și să îl implementăm pentru a reîncepe construcția Industriei Galopului din România. Pentru mine, modele din UK și Franța sunt cele mai sănătoase și de viitor modele de urmat. Clar că ne uităm și la irlandezi, americani, japonezi, australieni și germani, că de peste tot avem de învățat câte ceva, însă modelele de la care trebuie să plecăm sunt cel Britanic și cel Francez; din mai multe puncte de vedere! Strict pe partea de cal Pursânge Englez (creștere, reproducție și ameliorare),  primul model pe care l-aș urma este cel Irlandez.

Centru de antrenament și Hipodrom

În România, pentru mine, centrul de antrenament trebuie să fie prioritatea zero, urmat de construcția unui Hipodrom doar de Galop și de refacerea Programului de Ameliorare al Pursângelui Englez.

Sunt șanse destul de mari să avem, undeva pe lângă București, un Hipodrom doar de Galop și cu un centru de antrenament integrat. Acest Hipodrom va exista, într-o bună zi! Mai devreme sau mai târziu o să se construiască, este în natura lucrurilor, în natura firească a vieții! Și, cel mai probabil, tot datorită Jockey Club Român!

Pe hipodrom, oriunde în Europa, există bun gust, educație, relaxare, calitate, aer curat și stare de bine. La hipodrom vin oameni din toate categoriile sociale și de toate vârstele. La hipodrom se pot organiza tot felul de evenimente. Pentru că, un hipodrom înseamnă mai mult decât cursele de cai și este o parte fundamentală a Industriei Galopului.

Industria Galopului este mult mai complexă și mai frumoasă decât am prezentat-o în acest articol, însă sper că v-am ajutat să vă faceți (cât de cât) o idee mai clară despre ceea ce înseamnă minunata Industrie a Galopului. În această fascinantă industrie, nimeni nu le știe pe toate, ci cu toții ne aflăm într-o cursă continuă a cunoașterii! Este un stil de viață, printre cele mai vechi și mai frumoase!❤️

Respect!
Hipodrom – un vis de peste 60 de ani

Galop.ro (Galop.Romania)

Galop.ro (Galop.Romania) 

 

Surse foto: Galop.ro, France Galop, Chantilly Training Center, British Racing Authority, British Racing School, National Horseracing College, Ascot Racecourse, Racing Post, Jour de Galop, Michele MacDonald, Daniella Ricci, Newmarket Racecourses, Thoroughbred Daily News

Surse bibliografice: Galop.ro, British Horseracing Authority, National Horseracing College, Wikipedia, Horse Racing Manual

3 Replies to “Industria Galopului”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *